Copiii primesc prea multe antibiotice

După ce medicul Alexander Fleming a descoperit în 1928 penicilina, s-a deschis pentru medicină o nouă eră! În sfârșit doctorii puteau să trateze infecțiile bacteriene iar pacienții cu pneumonie ori septicemie nu mai erau din start pe lista neagră.

După nici 100 de ani, au început să apară problemele. Anumite bacterii au devenit rezistente la medicamente! În unele țări există antibiotice care nu mai au absolut niciun efect asupra unor boli destul de banale la o primă vedere…

Medicii prescriu adesea antibiotice, însa numai în aproximativ unul din zece cazuri recomandarea este corectă. Cercetătorii americani au publicat un studiu în Journal of the American Medical Association, în care sugerează că antibioticele sunt prescrise în mod exagerat și pe scară largă pentru inflamații banale ale gâtului cauzate de infecții virale.

Problema apare mai ales la copii! Foarte mulți pediatri prescriu antibiotice fără rost.

Mai există și un alt fenomen. Mamele sunt cele care insistă pe lângă medic sau farmacistă pentru obținerea medicamentelor de acest gen, doar pentru o banală răceală!

Doctorii ar trebui să cântărească de două ori înainte dacă un caz medical are cu adevărat nevoie de tratament cu antibiotice iar părinții ar trebui să se informeze mai bine.

Iată care sunt cele mai importante întrebări pe care părinții și le pun.

1. Când este prescrierea unui antibiotic cu adevărat necesară?

Când o boală este provocată de BACTERII  și nu de virusuri, iar sistemul imunitar NU POATE FACE FAȚĂ DE UNUL SINGUR AGENTULUI INFECȚIOS! Medicamentul omoară bacteriile ori le atacă abilitatea de a se înmulți. Împotriva altor agenți, de cele mai multe ori, antibioticele nu au niciun efect. În special împotriva virusurilor care provoacă banala răceală ori infecțiile acute ale urechilor. Uneori în cazul unor astfel de răceli apare suprainfecția. Alături de virus se constată existența unei bacterii. Atunci trebuie să luăm antibiotic!

2. Care este de fapt pericolul atunci când antibioticele sunt prescrise fără motiv?

Din cauza consumului haotic de antibiotice, multe tulpini de bacterii au devenit foarte rezistente (prin­tre cele mai utilizate antibiotice se numără penicilina, ampicilina, eritromicina), astfel că bolile generate de acestea nu mai pot fi tratate cu ușurință. Practic specialiștii duc o luptă continuă cu microbii care se înmulțesc, devin din ce în ce mai rezistenți, iar omenirea trebuie să fabrice medicamente noi și mai puternice pentru a avea succes! Iar lupta cu natura nu a fost niciodată una ușoară! Există și o altă problemă, mulți medici folosesc antibiotice foarte puternice pentru infecții care ar putea fi tratate cu antibiotice mai simple. Ar trebui să păstrăm antibioticele puternice strict pentru infecții grave. Există chiar posibilitatea ca la un moment dat anumite boli banale să nu mai poată fi vindecate!

Mai mult decât atât, antibioticele recomandate după ureche pot duce la probleme ale florei bacteriene și generează alergii, astm ori favorizează apariția ciupercilor! Chiar şi administrarea pe durate scurte poate modifica pe o perioadă îndelungată flora intestinală. Alte studii au atras atenţia că administrarea de antibiotice creşte şi riscul bolilor inflamatorii ale tubului digestiv. „Din ce în ce mai multe dovezi arată că flora intestinală joacă un rol important pentru boli precum obezitatea şi cancerul colorectal”, confirmă Patrick Berche, microbiolog la Spitalul Necker (Paris). În plus, un sistem imunitar ajutat în permanență cu antibiotice va slăbi!

3. De ce primesc copiii totuși atât de multe antibiotice?

Dacă o boală este provocată de un virus sau de o bacterie, specialiștii nu ne pot spune imediat. Există anumite repere dar ele nu sunt sută la sută sigure. Cele mai evidente sunt în general infecțiile urinare sau cele streptococice. Când nu este clar cu ce au de a face, doctorii prescriu în general, direct, din motive de siguranță, antibiotice! Soluția ideală este însă expectativa, pentru a observa dacă simptomele se înrăutățesc sau nu.

La copii însă cei care insistă panicați sunt de cele mai multe ori părinții. Astfel se ajunge la situațiile discutate mai sus.

4. Cum ar trebui să se comporte părinții atunci când copilul este bolnav?

Medicii spun că aceștia ar trebui să aibă în primul rând, foarte multă răbdare!  Părinților ar trebui să le fie clar că sistemul imunitar al copilului are nevoie de timp pentru a putea să lupte împotriva bolilor. Iar un antibiotic oricum nu ajută, dacă este luat pentru a combate ceva ce oricum nu poate combate, cum ar fi de exemplu, o infecție virală! Copiii au nevoie în primul rând, așa cum spuneam mai sus, de timp și liniște pentru a se pune pe picioare. Doctorii le recomandă părinților să observe copiii cu atenție. Există o regulă de aur! ”Atâta timp cât un copil se joacă, în cele mai multe cazuri boala nu este gravă!” Ar trebui așteptat până când simpotmele par să se înrăutățească! Între timp, ajută foarte bine preparatele din plante, homeopatia, hidratarea ori antitermicele corect dozate. Dacă nu apare nicio îmbunătățire ci din contră, atunci medicul poate prescrie în general după 7-10 zile un antibiotic. Este foarte important pe de altă parte, ca atunci când antibioticul a fost prescris, părinții să i-l ofere copilului în dozele corecte, pentru toată perioada recomandată, chiar dacă simptomele încep să dispară. Chiar și tratamentul incomplet poate determina rezistența la antibiotice. Dacă o persoană nu termina cura, cresc șansele unei viitoare rezistențe!

Așa că dragi mame, nu vă mai supărați pe medicul vostru atunci când după 5 zile de răceală nu vrea încă să-i prescrie copilului antibiotic! Bucurați-vă! Înseamnă că aveți un pediatru bun!
antibiotika

http://www.whattoexpect.com/toddler-safety/overusing-antibiotics.aspx

http://www.healthychildren.org/English/safety-prevention/at-home/medication-safety/Pages/Antibiotic-Prescriptions-for-Children.aspx?nfstatus=401&nftoken=00000000-0000-0000-0000-000000000000&nfstatusdescription=ERROR%3a+No+local+token

http://www.desprecopii.com/info-id-501-nm-Abuzul-de-antibiotice.htm

http://www.elternwissen.com/gesundheit/kinderkrankheiten/art/tipp/wann-sind-antibiotika-bei-kindern-wichtig.html

http://www.sueddeutsche.de/gesundheit/antibiotika-kinder-werden-haeufig-falsch-behandelt-1.1285592

2 gânduri despre “Copiii primesc prea multe antibiotice

  1. Draga Mara,
    M-am hotarat sa iti scriu acest comentariu pe blog si nu pe grup pentru ca nu vreau sa ocup prea mult loc cu opinia mea.Am sa incerc sa imi mentin ratiunea obiectiva desi,fiind un subect sensibil mie,am sa imi prerd pe alocuri obiectivitatea 🙂 .Incercam sa ne ferim de cel rau dar dam de masa’.Incercam prin studiile care se fac in ultima vreme sa gasim explicatii si vinovati pentru tot acest haos care se intampla in jurul nostru,in orice domeniu.Cnad ,,vinovatul”de fapt este unul foarte cunosc noua si usor de identificat:omul.Toata aceasta revolutie la care am fost martori si suntem incontinuare a fost mai mult sau mai putin benefica pentru om si am sa iti explic si de ce.Dumnezezeu a lasat toate lucruriile acestea sa se intample si sa fie, pentru ca tu sa te folosesti de ele nu sa faci abuz de ele(nu sunt o persoana religioasa dar cred ca exista o forta inexplicabila care ne guverneaza).In consecinta ,in momentul in care un producator vrea sa scoata un lucru de calitate se loveste din start de niste lucruri:Aspectul comercial ,productivitatea,piata de desfacere,perisaj,impactul produsului si in ultimul rand si cel mai important pretul final,care ajunge in fata cumparatorului.Ei,dar aici se intampla paradoxul;un lucru care se face ca la carte necesita investitii mari si timp,in consecinta pretul produsului va fi unul de nisa(scump).Pe cand cei care fac acelas lucru dar printr-o metoda conventionala se folosesc de tot ceea ce exista ca sa scoata productivitate,investitii poate la fel de mari dar cu amortizare mai rapida pentru ca pretul final va fi altul,nu unul de nisa.Fac acest comentariu pentru ca eu cred ca ce mananci aia esti!Prefer sa am un stil de viata cat pot de sanatos,sa ofer copiilor mei o alimentatie diversificata dar in limite prestabilite(si sunt catevaa care de ex nu le permit deloc in alimentatia lor,precum cipsuriile ,cola etc) incerc sa imi pastrez mie cat si familiei mele un indice de masa corporal care sa se incadreze in grafic si sa fim activi.Acum legat de antibiotic,consider ca nu se intampla nimic daca te folosesti de el ocazional,chiar si atunci cand nu e nevoie si poate te surprinde ceea ce ti-am spus dar iti explic de ce.Eu ca parinte ma incred in doctor iar daca el imi zice rau sau bine nu am de unde sa stiu,nu am cunostiintele sale si nici nu am raze x ca sa pot sa vad ce se petrece in organismul meu sau a copilului meu.Pe urma cei care i-au,,dupa ureche” medicamente o fac din 3 motive(lipsa de informare,doctorul Google si situatia financiara).In Romania ca in orice stat slab dezvoltat omul prefera sa de-a un search pe Google sau sa intrebe pe grupuri pentru ca nu costa nimic,decat sa mearga la docor unde trebuie sa plateasca,de la consultatie la tratament si spaga 🙂 si da ajungem sa ne tratam singuri.Pentru un parinte cu un copil bolnav care sufera antibiticul si nu numai este un miracol.Eu ma refer la reactia si gandirea pe care o are un parinte disperat,care a intrat in panica si se simte depasit de situatie.Atunci da o ia de buna ce zice doctorul numai sa nu il mai vada pe cel mic in agonie.Si sincer chiar daca nu a fost nevoie,si eu stiam ca nu e nevoie i-am dat antibiotic tocmai din acest motiv mai mult psihologic.Nu cred ca i-a facut rau,nu imi fac griji pentru mine sau pentru copiii mei,imi fac griji pentru nepotii si stranepotii mei care vor traii niste vremuri pe care eu nu mi le pot imagina ca fiind ,,normale”.Acum de bine de rau cine are norocul sa mai aibe o matusa la tara care isi creste animale in timp si asa cum trebuie,si legumele fara aspect comercial,poate sa ofere aceste alimente in viata copilului si a familiei.Dar in zilele noastre cand toata lumea vrea sa fie director,nu mai e nimeni curios de agricultura si zootehnie,aceste ramuri vor fi revendicate de marii industriasi la care ti-am expus gandirea. in final recunosc ca am fost si subiectiva,iar reactia mea legata de acest subiect survine din cauza ca am vazut multe mame care aveau copii nu bolnavi foarte bolnavi si refuzau antibioticul tocmai pentru ca citeau aricole de genul asta(nu o spun cu rautate)si credeau in tot felul de studii,ca in final sa riste viata copilului ajungand la complicatii si la costuri infinit mai mari din toate punctele de vedere.Acum sincer,daca ai grija cum traiesti si ce mananci crezi ca daca o data pe an sau de 2 ori pe an iei antibiotic nejustificat o sa patesti ceva?

  2. ah si sa nu uit de celebrul ficatel de pui(nu am nimic cu cei care ii mananca)dar stim cu totii ce rol are ficatul intr-un organism viu,si atunci cum pot eu sa ii dau asa ceva de mancare la copilul meu sau sa mananc eu,e ca si cum as lua otrava singura.Si trendul cu carnea de pui,oh da,cand am zis pene,am glumit dar cam asa e,te miri de ce fetitele au par pe picioare ,sani,si menstra la 9 ani 😦

Lasă un răspuns

