Când și cum facem diversificarea?

Odată cu aducerea pe lume a unui copil începe în viața noastră o perioadă fascinantă, plină de întrebări și răspunsuri iar unul dintre aspectele importante este alimentația corectă încă din primele clipe de viață. Cred că oricare dintre noi știe că cel mai bun aliment pentru bebeluș este laptele matern.

Mutter beim Stillen

La un moment dat însă alimentația bebelușului trebuie să se diversifice și toate ne întrebăm cum putem face asta cel mai bine. Mai nou cercetările spun că este de preferat să existe flexibilitate. Recomandarea -6 luni exclusiv lapte matern-  nu mai este de actualitate. Medicii recomandă acum ca fiecare mamă să înceapă diversificarea alimentară atunci când considera ea și numai ea că bebelușul este pregătit. Ideal ar fi totuși ca momentul să nu se amâne prea mult, mai ales dacă aveți un copil voinic, mâncăcios, nu a avut probleme la naștere, a avut și are o greutate mare, își susține bine capul. Un sugar consumă de aproape 3 ori mai multe calorii (100cal/Kg corp/zi) față de un adult (maxim 40cal/Kg corp/zi), are pulsul și respirația mult mai accelerate iar nevoile hidrice sunt de 3-4 ori mai mari. Necesarul de proteine de bună calitate (atenție mămici care vă creșteți copiii raw-vegan!) al bebelușului este de 1,5 ori mai mare, cel de calciu de 2 ori mai mare, iar de vitamina D de 10 ori mai mare! Întârzierea diversificării alimentației poate să expună sugarul unor carențe de proteine, vitamine și minerale (mai ales fier și vitamina C).

Așa cum am mai spus și voi repeta asta cu ocazia fiecărei postări, voi prezenta experiențele și opțiunile mele ca mamă și atât. Nu este părerea unui specialist.

Este dovedit că modul în care parinții iși hrănesc copiii în primii ani de viață se află la baza sănătății lor în viitor. Odată cu începerea diversificării suntem nevoiți să luăm decizii care vor influența sănătatea copilului. Ca mamă îți revine rolul de a alege  cele mai sănătoase alimente și care sunt adecvate vârstei acestuia. Și cu toate astea, așa cum spuneam mai sus, medicii recomandă flexibilitate! In lumea asta sunt atâtea obiceiuri alimentare, atâtea condimente, în America de Sud diversificarea începe cu avocado, la noi cu suc de morcov crud, in vestul Europei cu legume fierte (păstârnac fiert) și majoritatea copiilor sunt sănătoși și fericiți.
diversificare2

Noi am respectat ca de obicei schema dată de pediatru și a funcționat totul perfect! Poate că suntem norocoșii posesori  🙂 ai unui bebeluș mâncăcios, dar eu cred că și schema asta ne-a ajutat foarte mult.

Până la începutul lunii a 5 a am alăptat exclusiv, iar undeva în săptămîna a 19 a am început ușor ușor diversificarea. Copilul s-a născut oricum cu o greutate de 4200g, devenise destul de activ, mânca foarte mult și foarte des, își susținea singur capul și stătea în fund (sprijinit), era interesat de farfuria noastră, așa că am răspuns semnalelor și am decis să începem.

Am pornit încet cu înlocuirea mesei de lapte de la ora 12:00, în prima săptămână cu piure pur de morcov. În a doua am adăugat cartoful (bebelușul nostru preferă cartofii dulci), apoi după câteva săptămâni am introdus carnea. La început carne bio de curcan, apoi de vită. Rezervele de fier ale bebelușului scad treptat, așa că are nevoie de carne și câteva picături de suc de măr sau alt fruct (Vitamina C) pentru asimilarea fierului din carne.

Dupa alte câteva săptămâni am introdus cerealele cu lapte, seara (despre cereale și importanța lor voi face un articol separat). Iar din luna a 7 a, fructele proaspete la ora 17:00. Cu fulgi de cereale integrale, biscuiți fără zahar sau cu iaurt, după preferințe. În fiecare porție care nu conține lapte, am adăugat 2 lingurițe de ulei de rapiță bio. Despre importanța lui, aici.

1

Medicul mi-a recomandat ca din luna a 7 a să-i introduc cantități mici de lapte de vacă, bio, cu grăsime 3,5% în cerealele de seară. Organismul se obișnuieste mai bine cu laptele de vacă și se spune mai nou că inclusiv copiii cu alergii ar putea gusta masa de seară cu lapte integral de vacă, dacă asta se face în paralel cu alăptatul și ne limităm la 200 ml pe zi.  Conform pediatrului meu și cărților pe care le-am parcurs, ultimele studii demonstrează că acei copii care au primit lapte de vacă devreme nu au avut probleme mai mari cu alergiile alimentare decât cei care au primit mai târziu…Destul de confuz și interesant, nu? 🙂 Este incredibil cum de la un an la altul se schimbă lucrurile! (Deși știam toate astea, nu am putut să-i dau încă lapte de vacă 🙂 .

Mai mult decât atât, se recomandă introducerea treptată a tuturor cerealelor cu gluten (pe rând), încă din luna a 5 a, tot în paralel cu alaptatul.  Tocmai pentru a nu crea sensibilități legate de gluten… (asta dacă nu există deja istoric de alergii în familie). De preferat ar fi să folosim cereale integrale și să le preparăm noi în casă. Nu acelea cu zahăr și  o mie de aditivi! Eu le-am introdus pe cele cu gluten prin luna a 7 a, nu am respectat nici această recomandare, nu am putut :), deși am citit și știam că nu va avea nici o problemă. Și când mă gândesc că la fetița mea, acum 6 ani, le-am introdus abia după vârsta de un an…

Voi atașa aici planul nostru de diversificare, ca să îl puteți descărca mai ușor. E planul complet, pe luni, alimente și conține și 3 rețete de bază.

Schemă de Diversificare – Institutul pentru Cercetare în Nutriția Copilului (Dortmund)

Până la urmă nu există reguli stricte. Ideal este, spun specialiștii, să începem cu legume, dar dacă bebelușul nu acceptă puteți începe și cu fructe (la început nu i le oferiți crude, decât în cantități foarte mici, de ordinul lingurițelor). Ideal este să le țineți măcar 5 minute la aburi. După 6 luni, le poate primi crude!

Noi am gătit totul în casă, nu i-am dat borcănașe sau cereale gata preparate însă cred că și referitor la acest subiect trebuie să dăm dovadă de flexibilitate și să ne adaptăm propriilor nevoi, bugete, dorințelor copilului și în afara câtorva reguli foarte stricte să lăsăm imaginația și instinctul matern să-și facă treaba. Când spun reguli stricte mă refer la: să nu oferim copiilor în primul an de viață miere de albine, sare și zahăr iar uleiul nu trebuie să fie presat la rece, deoarece poate conține bacterii (deși daca e BIO și e special creat pentru bebeluși, este supus unor controale riguroase). Ar mai trebui de asemenea să verificăm de fiecare dată eticheta (ingredientele şi termenul de valabilitate) produselor sau provenienţa lor. Nu folosiţi decât alimente din surse verificate.

Ajung să cred chiar și în autodiversificare, deși nu i-am acordat până acum prea mult credit :). Cu cât trece timpul și cu cât citesc mai mult, îmi dau seama că dacă dăm dovadă de flexibilitate, ne urmăm instinctul în paralel cu o bună informare, înțelegem și respectăm nevoile propriului bebeluș, nu avem cum să dăm greș. Gândiți-vă de câte ori s-au schimbat recomandările specialiștilor referitor la diversificare…și totuși iată că am crescut cu toții, sănătoși și fără probleme…Avem bunici de 90 de ani, cu roșu în obraji, părinți sănătoși și mai activi decât noi! Credeți că ei au primit lapte de vacă numai după vârsta de 2 ani??? Sau numai cereale fără gluten? Dacă se respectă câteva reguli de bun simț, lucrurile se fac treptat iar paleta alimentară este diversă, până la urmă nu are cum să nu fie bine!

Articolul are un caracter informativ și este bazat pe experiența proprie. Deoarece fiecare copil este unic, cele mai bune sfaturi şi recomandări pentru alimentaţia copilului trebuie să le obţineţi de la medicul pediatru.

diversificare3 Am reținut o frază a celebrei Mihaela Bilic (ale cărei recomandări când vine vorba de alimentație sunt de mult bun simț). Suna cam așa: cel mai important este ca bebelușul să fie hrănit cu dragoste, într-un climat liniștit și pozitiv, să fie încurajat și să primească toată atenția de care noi părinții suntem capabili, pentru a deveni un adult încrezător, sigur pe sine și bineînțeles normoponderal 🙂 !

Anunțuri

Un gând despre “Când și cum facem diversificarea?

  1. Pingback: 4 luni vs 6 luni? Vârsta corectă pentru începerea diversificării! | Only 4 Ladies

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s